همایش

دومین همایش ملی سبک زندگی و خانواده پایدار
 
دومین همایش ملی سبک زندگی و خانواده پایدار در تاریخ 26 مهرماه 1395 توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌گردد. از اینرو، از عموم دانشجویان و پژوهشگران دعوت می‌شود آثار خود را (اعم از مقالات پژوهشی و عکس) که مرتبط با محورهای این همایش است، تا تاریخ 31 شهریور ماه 1395 به سایت این همایش www.lifestyle-srbiau.ir ارسال نمایند.

چابکی سازمانی

ارتقا چابکی با استفاده از مدل فرهنگی در آموزش عالی

گوهرتاج رزاقی، افسانه زمانی‌مقدم، پریوش جعفری

هدف کلی این پژوهش عبارت است از ارائه مدلی برای فرهنگ چابکی در دانشگاه و سوالات آن شامل موارد ذیل است.کدام ابعاد و مولفه های فرهنگی بر چابکی سازمانی اثر می گذارند؟ وضعیت ابعاد و مولفه های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟ آیا مولفه های چابکی در دانشگاه آزاد اسلامی در حد مطلوبی می باشد؟ مدل فرهنگی مناسب برای تبیین این عوامل چگونه مدلی است؟ نوع تحقیق کاربردی روش اجرای آن پیمایشی و روش جمع آوری داده ها ترکیبی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکناناساتید منطقه 8 دانشگاه های آزاد اسلامی تهران تشکیل داده، که زمان انجام تحقیق در سال 94-1393 بوده است. تعداد جامعه آماری مورد مطالعه 12971 نفر می باشند که در سی و چهار واحد دانشگاهی مشغول به انجام وظیفه هستند. تعیین نمونه آماری پژوهش بصورت کمی با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای خوشه ای یک مرحله ای بوده است و در دو طبقههیات علمی و کارکنان مورد بررسی قرار گرفت.از نظر روش، این پژوهش، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، شیوه ترکیبیاستفاده شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته و به منظور تعیین روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافیاستفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد از میان مولفه های فرهنگی عوامل فردی شامل سرمایه روانشناختی، معنویت، اعتماد، تعهد وهوش عاطفی، جمع گرایی و تیم گرایی و عوامل سازمانی شامل تحول گرایی، آینده گرایی و هوش رقابتی، توانمندسازی، کیفیت و عملکرد گرایی، عدالت در استفاده از امکانات تاثیر گذار هستند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی و برازش مدل با دارا بودن شاخص های برازش مناسب مدلی است که ابعاد و مولفه های فرهنگی که باعث ارتقا چابکیمی شود را به بهترین شیوه تبیین می کند.همچنین بررسی روابط بین عوامل نشان داد که بین مولفه های فرهنگی و ابعاد فردی و سازمانی و چابکی رابطه همبستگی معنا داری وجود دارد و در نهایت پیشنهادات ارائه شده است.

جزوات دانشگاهی

جزوه درس روش تحقیق در مدیریت

دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

دانلود

سبک زندگی

نقش مدیریت شهری در ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی شهروندان

مریم نوذری و افسانه زمانی مقدم

دانلود مقاله

آموزش محیط زیست

بررسی تاثیر آموزش محیط زیست بر ارتقای دانش، نگرش و مهارت معلمان مقطع ابتدایی منطقه 12 آموزش و برورش شهر تهران

افسانه زمانی مقدم و مهدیه سعیدی

دانلود مقاله

زن، صلح و ایثار

اولین کنفرانس بین‌المللی زن، صلح و ایثار


مجمع جهانی زنان ایثارگر دوستدار صلح، اولین کنفرانس بین المللی زن، صلح و ایثار تحت عنوان سمپوزیوم صلح درون با حضور اندیشمندان و نخبگان برتر دانشگاهی در عرصه صلح را در فرهنگ سرای امام (ره) با حمایت جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر نواندیش خدمتگزار برگزار کرد. در این نشست دکتر افسانه زمانی مقدم عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تحقیقات با موضوع رابطه عشق و صلح درون به سخنرانی پرداختند. زمانی مقدم با بیان اینکه صلح در معنای کلی از توافق و یکدستی و هماهنگی است اظهار کرد: صلح درون به معنای هماهنگی و توافق و یکدستی ابعاد درونی انسان شامل کالبد،روان و روح با یکدیگر و با جهان و هستی است. وی با بیان اینکه برای ایجاد این توافق و هماهنگی حاکمیت عقل بهترین راه است گفت: عقل منجر به پالایش روح می شود و به دنبال آن زمینه برای بروز عشق مهیا خواهد شد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات در پایان صحبتهایش بروز عشق در وجود انسان را منجر به از بین رفتن خود خواهی،غرور،حسد،کینه،خشم و همچنین شهوت دانست و گفت: عشق حقیقی در انسان تمام آنچه که وجود آدمی را دچار تردید، تضاد و کشمکشهای درونی می کند از بین برده و موجب آرامش و صلح خواهد شد.
منبع: مجمع جهانی صلح اسلامی

کتاب

تعادل میان کار و زندگی

نویسنده: رابرت هولدن، بن رنشاو

مترجمین: دکتر افسانه زمانی مقدم، پریسا زمانی فراهانی

انتشارات سخنکده

aqbm_23.jpg

کتاب

دستیابی به تعالی

نویسنده: رابرت هلر

مترجمین: دکتر افسانه زمانی مقدم، پریسا زمانی فراهانی

انتشارات سخنکده

jwf_21.jpg

کتاب

تاثیرگذاری بر دیگران

نویسنده: روی جانسون، جان ایتون

مترجمین: دکتر افسانه زمانی مقدم، پریسا زمانی فراهانی

انتشارات سخنکده

y88s_gggg.jpg

نوروز 94

سال نو مبارک

نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی

که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی

در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است

حیف باشد که ز کار همه غافل باشی

رضایت شغلی

ارزیابی میزان رضایتمندی شغلی کارشناسان شرکت پست و عوامل موثر بر آن

دکتر سیدفرهاد افتخارزاده، دکتر افسانه زمانی‌مقدم، محمدحسن ترابی

لینک اصل مقاله

مدیران کارآمد

چارچوب ادراکی برای تربیت مدیران کارآمد در بخش تعاون

با تکیه بر سه جنبه آموزش، پژوهش و ترویج

اختر جمالی، غلامحسین حسینی‌نیا، افسانه زمانی مقدم

لینک اصل مقاله

معرفي همايش

همايش ملي سبكهاي زندگي


تاريخ برگزاري همايش: 20 دي ماه 93

آخرين مهلت ارسال چكيده مقالات: 1 آذر ماه 93

آخرين مهلت ارسال اصل مقالات: 25 آذر ماه 93




جهت كسب اطلاعات بيشتر، به آدرس www.srbiau-lifestyle.ir مراجعه فرماييد.

عشق

تقديم به خودم، با عشق

همه‌مان بارها چنین جملاتی را شنیده‌ایم که «برای تجربه کردن عشق واقعی، باید اول از خودمان شروع کنیم؛ باید اول خودمان را دوست داشته باشیم.» اما در جهانی که بسیاری از عرفا عشق را علت وجودی آن می‌دانند، ما می‌پذیریم و می‌آموزیم که به خانواده، به آشنایان، به خانه‌مان، به شهر و کشورمان، به حیوانات، به طبیعت و به همه چیز عشق بورزیم غیر از خودمان و بالکل یادمان می‌رود که ما هم از جمله اجزای همین عالمیم و سزاوار عشق. سوءتفاهم نشود؛ عشق به خود با خودخواهی و خودپسندی فرق دارد. عشق به خود یعنی خشنودی از آنچه هستیم، نه اینکه همه چیز را برای خود بخواهیم، آن هم به هزینه دیگران. عشق به خود برای برقراری ارتباط با دیگران ضروری و زمینه‌ساز اعتماد به نفس است. برای داشتن روانی سالم و برای تبدیل شدن به انسانی کامل، باید از عشق به خود شروع کنیم. اینکه بخواهیم خود را کاملا بشناسیم اصلا کار آسانی نیست اما از آن سخت‌تر، یاد گرفتن این مهارت است که چه‌طور خود را دوست داشته باشیم، مخصوصا اگر کودکی سختی را پشت سر گذاشته باشیم.

راز بقا

جدیت، رمز ماندگاری و موفقیت

 

شیر آفریقایی هر شب که میخوابد میداند که فردا باید از کندترین غزال افریقایی کمی تندتر بدود تا از گرسنگی نمیرد و غزال آفریقایی هر شب که میخوابد میداند که فردا باید از تندترین شیر آفریقایی کمی تندتر بدود تا کشته نشود.

مهم نیست که تو شیر هستی یا غزال،

مهم این است که فردا را از امروز تندتر بدوی.

این راز بقاست.

آموزش

هزينه آموزش

 

یکی از کارکنان شرکت آی. بی. ام اشتباه بزرگی مرتکب شد و مبلغ ده میلیون دلار به شرکت ضرر زد. این کارمند به دفتر واتسون (بنیانگذار شرکت آی. بی. ام) احضار شد و پس از ورود گفت: «تصور می کنم باید از شرکت استعفا دهم». تام واتسون گفت: شوخی می کنید ما همین الان مبلغ ده میلیون دلار بابت آموزش شما پول دادیم!!!

موفقيت

اولویت با امور نخست است
 

مردمان موثر بجای مدیریت زمان به مدیریت خویشتن میپردازند. بجای واکنش نشان دادن به مسائل اضطراری و بجای اینکه به ضخامت امور نازک بپردازند، یا گرفتار امور بی اهمیت شوند، به اولویتها و ارجحیتهای خود میپردازند. یعنی امور نخست (اموری که آنها را به هدف اصلی شان بیشتر نزدیک می کند) را نخست انجام میدهند. همه چیز دوباره آفریده میشود. نخست بصورت ذهنی و آنگاه بصورت عملی. به این دلیل نخست شعار رسالت و نظام ارزشی خود را بنویسید، تا دقیقا بدانید چه چیز را میخواهید محقق سازید و به اجرا درآورید. آنگاه هر چیز دیگری را پیرامون این کانون محوری، برنامه ریزی و اجرا کنید و از همه مهمتر بیاموزید چگونه به سایر مسایل و اموری که پیش می آیند "نه" بگویید. زیرا با این کار، به مهمترین امور "آری" میگویید و پاسخ مثبت میدهید. "گوته" میگوید: "اموری که بیشترین اهمیت را دارند، نباید قربانی اموری شوند که کمترین اهمیت را دارند. بنابراین، اولویتهای خود را تشخیص و سازمان بدهید و اجرا کنید. افرادی که به طرز موثری مدیریت خویشتن را در پیش میگیرند، نظم زندگیشان ناشی از درون خودشان و کنش اراده آزاد آنهاست. یعنی پیرو ارزشهایی هستند که خود انتخاب کرده اند و این اراده و تمامیت وجود را دارند که احساسها و حالات خود را تابع آن ارزشها و معیارها سازند. "ای.ام.گری" یکی از پژوهشگرانی که عوامل موفقیت را عمیقا مورد بررسی قرار داده است، میگوید: "بزگترین عامل موفقیت، خوش اقبالی و دوستان و آشنایان مناسب نیست. بزرگترین عامل موفقیت اینست که نخست امور نخست را انجام دهید (نقل از روزنامه ابتكار).

تغيير

عملي كردن باورها

 

عادت کرده ایم که بیشتر حرف بزنیم و کمتر عمل کنیم. اگر بتوان تعادلی میان گفته ها و عملکردها ایجاد کرد، می‌توان راه به سرمنزل مقصود برد، اگرنه به هیچ نتیجه ای نخواهیم رسید. عادات ما همیشه شکل دهنده شخصیت ما خواهند بود، باید به این نکته برسیم که عادت هایمان را تغییر دهیم؛ مهمترین مسئله قدم برداشتن به سوی عمل کردن است. اگر بتوانیم باورهایمان را عملی کنیم، اگر بتوانیم استعدادهایمان را هرچه بیشتر شکل ببخشیم، آن وقت است که گامی بزرگ برداشته ایم. الگو شدن زیباست، همه ما دوست داریم که دیگران از ما تبعیت کنند، ولی این میسر نخواهد شد مگر به تغییرات بزرگی که در خود باید بدهیم. هر روز با خودتان تمرین داشته باشید. اگر عادت دارید، پشت سر دیگران حرف بزنید یا این که به نکات منفی آنها تمرکز کنید، وقت آن فرارسیده که تغییر رویه دهید. این گام بزرگ را اگر بردارید، در پی آن گام های بلند دیگری را برخواهید داشت (نقل از روزنامه ايران).

کار تیمی

دوستان عزیز
لطفا راهکار پیشنهادیتون رو برای از بین بردن مشکلی که در تصویر زیر می‌بینید، در یک جمله کوتاه بگید.


سفر

در دوران سالمندی هم بسیار سفر باید ...

روانپزشکان سالمندی، سفر را برای سالمندانی که مشکلات جسمی ندارند، مفید و در بعضی موارد لازم شمرده‌اند. «ژرو نتو لوژیست‌ها» در یک بحث کلی درباره شیوه‌های بهتر زیستن در دوران پیری و بازنشستگی و پرهیز از عوارض جسمی و ذهنی و روانی شایع در این دوران، سفر را برای سالمندان همچون دیگر گروه‌های سنی مفید دانسته‌اند. افراد سالمند و بازنشسته که وضعیت جسمی یا روانی بحرانی نداشته باشند، می‌توانند مثل همه از سفر لذت ببرند و هیجانات و خاطرات خوب آن تأثیری مثبت برجسم و روح آنان داشته باشد.سفر برای زوج‌های سالمندی که با تحمل شرایط سخت به سفرهای دور و نزدیک می‌روند و دشواری‌های راه را با توجه به شرایط دوران سالمندی،به جان می‌خرند، تجربه‌ای تازه و به یادماندنی است. یک زوج سالمند و بازنشسته آمریکایی که عاشق سیر و سفرند و با وجود مشکلات جسمی و شرایط مالی نه چندان مناسب به هرجا که برای‌شان جالب باشد، سفر می‌کنند، شرح جالبی از چگونگی سفرهای خود داده‌اند. مرد سالمند به نوعی بیماری مبتلا شده که دست‌کم هر یک ساعت یکبار راهی دستشویی می‌شود و استفاده از صندلی چرخدار نیز مشکل او و همسرش را دو چندان کرده است. او می‌گوید: در یکی از سفرها با همسر مهربانم نشستیم و فکر کردیم که راهی برای مسأله دستشویی بیابیم. چون استفاده از دستشویی‌های عمومی بین راه یا مهمانخانه‌ها دشوار یا در بعضی موارد امکان‌ناپذیر است. بالاخره با کمک همسرم یک ابتکار تازه برای حل رفتن پی‌درپی به دستشویی در طول سفر و صندلی چرخدار به کار بردم و با ابداع وسیله‌ای جدید، مشکلم را به راحتی حل کردم. این زوج سالمند، به هم سال‌های خود سفارش می‌کنند که هیچ‌گاه برای دوری از دشواری‌های راه و سفر، خود را از رفتن به گردش و مسافرت باز ندارند. چون هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد. در هر شرایطی می‌توان به آن چه دلخواه و مفید است، دست یافت، به شرطی که تاب برخی مشکلات را داشته باشیم. روان‌پزشکان سفر را در هر صورت، سودمند می‌دانند و آن را برای دوری از عوارضی مانند نقصان عقل و فراموشی در دوران کهولت ضروری شمرده‌اند.

منبع: روزنامه اطلاعات